X
تبلیغات
مکانیک سیالات و تاسیسات تهویه مطبوع - تبرید

ديفراست (برفك زدايي)

http://armantahvieh.blogfa.com/

عمل ديفراست(برفك زدايي) حالتي است كه در زمستان و زمان كاركرد كولر در حالت گرمايش رخ ميدهد

زماني كه كولر در حالت گرمايش كار ميكند يونيت داخل نقش كندانسور و يونيت خارجي نقش اواپراتور را انجام ميدهد.

در نتيجه دماي يونيت خارجي  از دماي محيط كمتر است.همچنين فن يونيت خارجي با دميدن هوا بين فين ها سرما را از فين ها گرفته و به هواي آزاد منتقل ميكند.

پس از مدتي كه كولر كار مي كند روي بدنه يونيت خارجي را برفك مي پوشاند و باعث مي شود كه ديگر فن نتواند به درستي هوا را از بين فين ها بدمد و سرما را به محيط منتقل كند.

در نتيجه راندمان كولر پايين مي آيد.

در اين زمان ترموستات يونيت خارجي دماي يونيت را سنس ميكند و برد كولر به شير 4 راهي فرمان ميدهد .

و سيكل كولر برعكس ميشود(به عبارتي كولر در حالت سرمايش كار ميكند)اما فن يونيت داخلي قطع مي شود كه هواي سرد به داخل اتاق دمیده نشود.

از طرفي يونيت خارجي حكم كندانسور را ايفا مي كند در نتيجه دماي آن بالا ميرود و باعث مي شود كه همه برفك ها از روي بدنه يونيت خارجي آب شود و فين ها پاك شوند.

تايم اين عمل در كولر ها متغير است اما عمدا 15 الي30 دقيقه طول ميكشد.

همچنين دلايل ديگري مانند كمبود گاز ترموسات نكردن كولر و همچنين رطوبت زياد محيط باعث برفك زدن كولر مي شود

http://armantahvieh.blogfa.com/

+ نوشته شده در  سه شنبه بیستم تیر 1391ساعت 19:49  توسط مسعود  | 

 دياگرام سيم كشي برداشته شده ار كاتالوگ كمپرسور

  تصوير رله كمپرسور كه مشتمل بر ترميستور و رله اورلود مي باشد

 

نقشه سيم كشي كه به صورت رنگي بيانگر نحوه سيم كشي كمپرسور و ارتباط آن با موتور فن ،ترموستات و لامپ روشنايي را نشان مي دهد

 

شرح مدار الکتریکی کمپرسور بسته 1/6 hp تک فاز دانفوس با کارکرد القایی بوسیله راه انداز مقاومتی (RSIR) :

 

RSIR: Resistant Start Induction Run

 

از آنجا که این کمپرسور برای توان های پایین است دارای موتور تک فاز بوده که اصول کار آن مانند موتورهای سه فاز بر خاصیت القایی استوار است و برای چرخش به میدان دوار نیاز دارند. ولی از آنجا که تنها یک سیم پیچ دارند، میدان دوار ناشی از جریان های سه فاز در آنها وجود ندارد. همچنین در زمان شروع چرخش موتور برای غلبه بر نیروی اینرسی و تبدیل وضعیت ساکن به دوار نیاز به نیرویی بیش از گشتاور یک سیم پیچ است. به همین جهت برای راه اندازی آنها نیاز به روش ها و وسایل دیگری است.

روشی که در این موتور این کمپرسور بکار رفته، استفاده از یک سیم پیچ کمکی (راه انداز) است که با سیم پیچ اصلی موازی بسته شده و از نظر مکانی در استاتور 90 درجه فاصله دارد. جریان عبوری از این دو سیم پیچ به کمک هم میدان دواری ایجاد می کند که مانند موتورهای سه فاز گشتاور لازم را جهت گردش روتور ایجاد می کند.

بعد از اینکه موتور دور گرفت، گشتاور مورد نیاز برای چرخش آن کم شده و دیگر نیازی به گشتاور سیم پیچ راه انداز نیست. یعنی می توان آن را از مدار خارج کرد. برای این کار روش های متفاوتی وجود دارد. اما روشی که در این مدل بکار رفته، استفاده از یک مقاومت متغیر حرارتی (ترمیستور) است که در اثر افزایش دمای ناشی از عبور جریان، میزان مقاومتش افزایش می یابد.

در صورت وصل شدن ترموستات فاز از آن عبور کرده و به اور لود و فن کندانسور می رسد. اگر مقدار جریان بیش از حد مجاز باشد، اور لود مدار را قطع می کند. همزمان فن کندانسور نیز شروع به کار می کند.

بعد از عبور فاز از اور لود، به پایه ی مشترک دو سیم پیچ رسیده و موتور کمپرسور تحت تاثیر میدان های مغناطیسی سیم پیچ اصلی و راه انداز به کار می افتد. پس از چند لحظه که موتور دور گرفت، ترمیستور گرم شده و مقاومتش افزایش می یابد. با افزایش مقاومت مسیر سیم پیچ راه انداز، جریان مسیر کم مقاومت تر را انتخاب کرده و سیم پیچ راه انداز که با ترمیستور سری بسته شده عملا از مدار خارج می شود و موتور تنها با سیم پیچ اصلی به کار خود ادامه می دهد. ترموستات بر اثر سرد شدن و کاهش دمای یخچال، مدار را قطع کرده و موتور کمپرسور خاموش می گردد.


http://armantahvieh.blogfa.com/post-158.aspx

+ نوشته شده در  سه شنبه دهم آبان 1390ساعت 14:58  توسط مسعود  | 

مانیفولد سرویس از ابزارهای بسیار حساس و ضروری در تعمیر و سرویس است.
این دستگاه در مدلهای مختلف عقربه ای و دیجیتالی ساخته می شود.نوع عقربه ای آن نیز دارای انواع مختلفی است.بعضی دو گیج و بعضی نیز دارای سه گیج هستند.
نوع مجهز تر آن دارای ساید گلاس بر روی محل نصب لوله رابط زردرنگ است.
مانیفولد سرویس تشکیل شده از دو گیج مدرج و شیر فلکه و سه شیلنگ متصل به اتصالات لاله ای ۴/۱
اینچی که برای آب بندی کردن از واشرهای لاستیکی استفاده می کنند و با دست می توان آنها را کاملا"
سفت و آب بندی کرد.
گیج،شیلنگ و شیرفلکه آبی رنگ مربوط به بخش فشار ضعیف و یا مرکب است که دارای دو نوع درجه است درجه بالای صفر که تا 250psi تقسیم بندی شده است و برای شارژ ماده سرمازا بکار می رود.


درجه دوم،فشار زیر صفر که هنگام ایجاد وکیوم و هواگیری از سیستم بکار می رود و30-~0اینچ  جیوه
درجه بندی شده است.گیج ساده یا قرمز (فشار قوی)شامل شیر فلکه و شیلنگ قرمز است و زمانی بکار می رود که فشار بالای 250psi مورد نیاز باشد،بخصوص برای فشار زدن به سیستم ویا تست فشار کمپرسور.شیلنگ رابط زرد برای شارژ گاز،ایجاد فشار و ایجاد وکیوم و رطوبت گیری است.برای ایجاد وکیوم باید لوله زرد رنگ به لوله مکش وکیوم پمپ وصل و اگر منظور شارژ گاز است،شیلنگ زرد رنگ را باز و سر آن را به شیر سیلندر گاز فریون مربوطه متصل می شود.


+ نوشته شده در  دوشنبه سی ام آذر 1388ساعت 10:5  توسط مسعود  | 

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و نهم آذر 1388ساعت 23:50  توسط مسعود  | 

مشكل است مقدار ظرفيت  تبريد مورد نياز را براي ايجاد زمين هاي يخي بر اساس تئوري خالص محاسبه كرد . زيرا فاكتورهای زيادي در محاسبات فوق وارد مي شود . فاكتور بار گرمايي با در نظر گرفتن پارامتر هاي مختلف از قبيل انتخاب و نوع سرويس , طول فصل , رسم و عادات مردم , تيپ محوطه و بارهاي شعاعي از چراغ ها و پشت بام و محل جغرافيايي زمين مورد نظر , ارتباط با مقدار درجه حرارت هاي حباب خشك و تر دارد . در اين حالت دمای زمين هاي بيروني ( در هواي آزاد ) مقدار نور خورشيد و شرايط آب و هوا و ديگرپارامترها بايد در نظر گرفت .

با پيش بيني نسبتاً دقيق تبريد مورد نياز مي تواند بر اساس يك سري لوله در زمين هاي يخي نصب شده اند مقدار آن را به دست آورد . قطر اين لوله ها بيشتر يك اينچ ( 25 ميليمتر ) و ارتفا ع شن يا بتن روي لوله بيشتر از 5/1 اينچ (38 ميليمتر ) نشود در نتيجه كلاً ارتفاع سطح يخ برابر 5/2 اينچ (63 ميليمتر ) می شود . Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 روش معمول براي مشخص کردن ظرفيت 52/3 كيلووات (يك تن تبريد) براي منجمد كردن و نگه داري سطح زمين مورد نظر بر حسب متر مربع  ( فوت مربع ) لازم است . ظرفيت تبرید مورد نياز بستگي به فاكتور هاي حرارتي   ( بار گرمایي ) و نوع استفاده در رنج هاي مختلف را دارد


Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

جدول  : تبريد مورد نياز

4 یا 5 ماه ازماه های زمستان بالای 37 درجه عرض جغرافیایی

شرح

خارج از سالن- شرایط غیر سایه

85 تا 300

2.2 تا 7.8

خارج از سالن-پوشیده شده

125 تا 200

3.3 تا 5.2

داخل سالن- غیر کنترل در شرایط اتمسفر

175 تا 300

4.6 تا 7.8

داخل سالن- کنترل در شرایط اتمسفر

150 تا 350

4 تا 9.1

زمین های کورلینگ – داخل سالن

200 تا 400

5.2 تا 10.4

 

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

همه ماه های سال (کنترل در شرایط اتمسفر )

شرح

 ورزشهای Arema

100 تا 150

2. 6 تا 4

مرکز ورزشهای تفریحی یخی

130 تا 175

3.4 تا 4.6

آموزش یا کلوپ اسکیت

135 تا 185

3.5 تا 4.8

ورزشهای کورلینگ

150 تا 225

4 تا 5.9

دیدنیهای یخی

75 تا 130

2 تا 3.4


Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 بارهاي گرمايي زمين هاي يخي , زمين هاي يخي داخل سالن 

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

منابع گرمایی

ماکزیمم کاهش گذر طراحی برحسب درصد

ماکزیمم بار گرمایی بر حسب درصد

بار هدایت

لایه بندی سطح یخ

60

12

سیستم کار پمپ

60

15

گرمای زمین

80

4

گرمای جذب شده

40

2

اسکیتر

0

4

بار جابجایی

دمای زمین یخی

50

13

رطوبت زمین یخی

40

15

بار شعاعی

بار شعاعی سقف

80

28

بار شعاعی لامپ

40

7

جمع کل

100


-------------------------------

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 کپی برداری تنها با ذکر منبع بلامانع است


-----------------------------
مطالب تکمیلی موجود است :

masood_vahidi_ok@yahoo.com

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و نهم آذر 1388ساعت 11:1  توسط مسعود  | 

پکیج کامل طراحی سردخانه شامل موارد زیر موجود است :

-     تاریخچه

-     موارد استفاده از تبرید

-     اصول  اساسي سرماسازي

-     سیکل تراکمی بخار

-     خواص مبردها

-     سیکل های واقعی تبرید

-     کمپرسورها

-     اواپراتورها

-     سرد کن های مایع

-    کندانسورهای و برج های خنک کن

-    مبردها

-    تأثیر رطوبت و روغن بر مبردها

-     رطوبت گیرها

-    شیرهای انبساط اتوماتیک

-    شیر انبساط ترموستاتیک

-    لوله های موئین

-    شیر شناوری سمت کم فشار و پرفشار

-    سیستم های تبرید جذبی

-    نحوه طراحی سیستم های تبرید

-    زمان کار تجهیزات تبرید

-     محاسبات بار سرمایی

-     بار حاصل از دیوار ها

-     بار تعویض هوا

-    بار محصول

-    تأثیر تشعشع خورشید

-    انجماد و نگهداری محصول

-    حرارت تنفسی

-    محاسبه بارهای متفرقه

-    روش کوتاه محاسبه بار سردخانه

-     مثال  محاسبه یک پروژه سردخانه

-     و ....

 

جمعا 215 صفحه تایپ شده  به همراه نقشه ها و جداول

 

جهت دریافت با ایمیل زیر مکاتبه شود

 


Masood_vahidi_ok@yahoo.com



+ نوشته شده در  پنجشنبه نوزدهم آذر 1388ساعت 10:58  توسط مسعود  | 

مراحل طراحی سردخانه یک کامیون

مرحله اول : انتخاب ابعاد اتاق سردخانه کامیون

مرحله دوم : جنس مواد بکار رفته در اتاق سردخانه کامیون

مرحله سوم : محاسبات بار سرمایی اتاق سردخانه کامیون

مرجله چهارم : انتخاب کمپرسور ، اواپراتور ، کندانسور

مرحله اول : انتخاب ابعاد اتاق سودخانه کامیون

ابعاد این سردخانه کامیون براساس نیاز روز بازار نوع و محصولی که قرار است جابه جا کند طراحی شده و ما براساس این ابعاد کمپرسور ، کندانسور ، اوپراتور طراحی می کنیم .

ما در اینجا محصول  جا به جا شده را گوشت در نظر گرفته و ابعاد اتاق سردخانه که بر حسب متر می باشد به این صورت 2.5 × 3 × 5 تعریف کرده ایم .

که در آن 5 طول اتاق بر حسب متر

3 ارتفاع اتاق بر حسب متر

2.5 عرض اتاق برحسب متر  می باشد .

مرحله دوم : جنس و ضخامت مواد بکار رفته و ضریب هدایت حرارتی مواد بکار رفته در اتاق سردخانه کامیون

برای طراحی اتاق سردخانه ، از ورق های آلومونیومی با ضخامتی بن 2 تا 5 میلیمتر استفاده می شود .که ما در این ضخامت ورق های آلومونیومی را 5 میلیمتر گرفته که ورق های داخلی و خارجی اتاق سردخانه ما می باشند .

عایق بکار رفته در سردخانه از جنس فوم اورتان می باشد که ما ضخامت عایق فوم اورتان را 50 میلیمتر در نظر گرفته ایم  . از ورق آلومونیوم به این دلیل استفاده شد که ضریب هدایت حرارتی بالایی دارد . این ضریب هدایت حرارتی با توجه به جداول بکار رفته برابر با  180 = k می باشد .

و از عایق اورتال به این دلیل استفاده شد که دارای ضریب هدایت حرارتی خیلی پایین   می باشد که این ضریب با توجه به جداول بکار رفته 0.0262 = k می باشد .

مرحله سوم :  محاسبات بار سرمایی

ما در اینجا برای محاسبه بار سرمایی نیازمند یک سری اطلاعات می باشیم که این اطلاعات مربوط به نوع محصول جابجا شده ، سرعت حرکت کامیون و مقدار محصولی که وارد سردخانه می شود و نیز مدّت نگهداری محصول در داخل اتاق سردخانه و نیز هوای خشک تابستان  که کامیون ما در آن  تردد می کنند  .

---------------------------
ضمناً مطالب تکمیلی در این مورد شامل موارد زیر موجود است :
-     تاریخچه و موارد استفاده از تبرید
-     سیکل تبرید و خواص مبرد ها
-     بررسی اجزای سیکل تبرید
-     کندانسورها و کمپرسور ها و اواپراتورها
-     محاسبات سیکل تبرید
-     روش محاسبه بار سرمایی بصورت مختصر
-     مراحل طراحی سردخانه یک کامیون
-     و .....
حدود 150 صفحه مطلب تایپ شده

با ایمیل زیر مکاتبه شود :

masood_vahidi_ok@yahoo.com
+ نوشته شده در  یکشنبه پانزدهم آذر 1388ساعت 22:0  توسط مسعود  | 

ماده اي است بي رنگ ، تقريبا بي بو و در فشار اتمسفر داراي نقطه جوشي معادل 7/21 درجه فارنهايت است . ماده اي غير رسمي و غير قابل اشتعال است و خورنده نيست. از نظر شيمايي در حرارت هاي عملياتي بي اثر است و از نظر حرارتي تا 1022 درجه پايدار باقي مي ماند .

R-12 داراي گرماي نهان نسبتا پايين است و براي مصرف در دستگاههاي کوچک تر مناسب مي باشد . زيرا گردش مقدار زيادي ماده سرمازا امکان استفاده از مکانيزم هاي عملياتي و تنظيم دقيق تر و در عين حال با حساسيت کمتر را ميسر مي کند. از اين ماده در کمپرسورهاي پيستوني و دوراني و انواع بزرگ گريز از مرکز استفاده مي شود. اين ماده در فشارهاي سر و معکوس ( پس فشار ) کم ، ولي مثبت با يک بازدهي حجمي خوب کار مي کند . R-12 در 5 درجه فارنهايت ، فشاري معادل 5/26 پوند بر اينچ مربع مطلق و در 86 درجه فارنهايت داراي فشار مطلقي معادل 8/108 پوند بر اينچ مربع است . گرماي نهان آن در 5 درجه فارنهايت 2/68 بي – تي – يو است و نشت آن ره سهولت و با استفاده از نشت ياب الکترونيکي يا مشعل هالايد مشخص مي گردد . در حرارت صفر درجه مقدار کمي آب در ماده R-12 حل مي شود که نسبت آن بر حسب وزن 6 در ميليون استو مايعي که توليد مي شود تا حدودي بر روي اکثر فلزات معمولي که در ساختمان دستگاههاي سرد کننده استفاده مي شود، ايجاد رنگ مي کند . اضافه کردن روغن هاي معدني هيچ گونه اثري در ايجاد رنگ به وسيله مايع ندارد . ولي احتمالا کم رنگ شدن مايع به وسيله آب را کاهش مي دهد . حساسيت ماده R-12 نسبت به  آب در مقايسه با R-22 و R-502 بيشتر است . تا 90 درجه قابل حل شدن در روغن است . در اين حرارت روغن شروع به جدا شدن مي کند و به علت سبک تر بودن وزن در سطح آن جمع مي شود. اين ماده در سيلندرهاي به اندازه هاي مختلف عرضه مي شود و احتمالا در قوطي هاي سر بسته و محکم نيز يافت مي شود کد رنگي مخصوص ماده R-12 سفيد است سيکل نمونه يک فريزر R-12 در شکل نشان داده شده است خط نقطه چيني که C تا D کشيده شده نماينده ازدياد اثر تبريد در موقع سرد شدن ابتدايي مايع در کندانسور يا لوله هاي حامل مايع است ايجاد اين سرماي اوليه به وسيله حرارت کم محيط با استفاده از قسمت انتقال حرارت (رادياتور ) عملي مي گردد.
+ نوشته شده در  سه شنبه بیستم شهریور 1386ساعت 13:41  توسط مسعود  | 

در اغلب سيستمهاي تبريد و تهويه مطبوع ، مي توان با كنترل صحيح خط تغذية مبرّد ، از ورود مبرّد مايع به كمپرسور جلوگيري كرد . در بعضي از سيستمها به دليل عملكرد نامطلوب شير انبساط ، تغييرات ناگهاني بار و يا به دلايل ديگر ، مقاديري از مبرّد به صورت مايع وارد كمپرسور مي شود كه چون مقدار آن زياد نيست آسيب جدي  به كمپرسور وارد نمي كند . با اين وجود سيستمهاي خاصي هستند كه به علت طراحي ويژة خود ،‌ به تناوب كمپرسور را با مادة مبرّد اضافي پر مي كنند . در اين گونه سيستمها چرخة تبريد براي انجام يكي از كارهاي زير متناوباً معكوس مي شود :

1-               تأمين گاز داغ براي برفك زدايي اواپراتور

2-                توليد گرما به منظور تسهيل جداسازي در دستگاههاي يخ ساز

3-               تغيير وضعيت كاري سيستم از حالت سرمايشي به حالت گرمايشي و برعكس در پمپهاي گرمايي .

اين سيستمها از نظر طرز كار و تأثيري كه بر كمپرسور مي گذارند تقريباً يكسان هستند . براي اينكه بدانيم واقعاً چه اتفاقي مي افتد ، يك پمپ گرمايي هوايي را در نظر مي گيريم . در پمپ گرمايي هر بار كه چرخة تبريد معكوس مي شود ، برگشت جريان پيش مي آيد . در خلال چرخة سرمايش ، كويلهاي خارجي نقش كندانسور را ايفا مي كنند و بخار داغ خروجي كمپرسور مرتباً در داخل آنها تقطير مي شود . لوله هايي كه حبابهاي كنترل شيرهاي انبساط روي آنها بسته شده است در اين لحظه گاز داغ دارند و دماي آنها بالاست . با برگشت چرخه به حالت گرمايش ، كويلهاي خارجي نقش اواپراتور را به عهده مي گيرند و مايع مبرّد موجود در داخل آنها به خط مكش كمپرسور مي ريزد . نكتة مهمتر اينكه شيرهاي انبساط گرمايي در حالت كاملاً باز قرار مي گيرند ، زيرا لوله هايي كه حبابهاي شيرهاي انبساط روي آنها بسته شده اند ، هنوز گرم هستند (لوله هايي كه قبلاً محتوي گاز داغ بودند) . بنابراين تا هنگام برقراري كنترل مجدد توسط حبابها ، جريان مبرّد از اين شيرها ادامه مي يابد . مجموعه دو اثر فوق موجب برگشت مقدار قابل ملاحظه اي از مبرّد از طريق خط مكش به داخل كمپرسور خواهد شد .

از آنجايي كه برگشت متناوب جريان مبرّد مايع به كمپرسور اجتناب ناپذير است ، بايد اقداماتي براي حفاظت كمپرسور انجام گيرد ، چون در غير اين صورت عمر كمپرسور تا حد زيادي كاهش مي يابد . بهترين روش حفاظت كمپرسور ، تله گذاري در لولة مكش است كه دو راه براي انجام آن وجود دارد : 1. مايع مبرّد وارد تله و داخل آن به طور كامل تبخير مي شود . روغن باقيمانده در تله نيز به طور خودكار به خط مكش بر مي گردد . 2. در اين روش از يك مبدل گرمايي و يك انبارة مكش استفاده مي شود . مايع مبرّد برگشتي پس از عبور از مبدل گرمايي به انبارة مكش فرستاده مي شود و از آنجا از طريق سوراخ تنظيم انباره به طور تدريجي و آهسته همراه با بخار مبرّد راهي كمپرسور مي شود .

 

+ نوشته شده در  جمعه شانزدهم شهریور 1386ساعت 12:45  توسط مسعود  | 

كمپرسورها را برحسب نياز در اندازه هاي مختلفي مي سازند و با توجه به نحوة كاركرد به سه نوع پيستوني ، دوار و گريز از مركز تقسيم مي شوند . كار كمپرسورها ، ايجاد نيروي مكش لازم براي مكيدن گاز مبرّد  از اواپراتور ، متراكم كردن گاز ، و سپس فرستادن آن به كندانسور است ، كه در آن گاز به مايع تبديل مي شود . مكندگي كمپرسور ، گاز را از سمت راست فشار ضعيف به سمت فشار قوي منتقل مي كند ، و حجم گازي كه بايد متراكم شود بستگي به ميزان جابه جايي پيستون كمپرسور دارد .

كمپرسورها را برحسب نياز در اندازه هاي مختلفي مي سازند و با توجه به نحوة كاركرد به سه نوع پيستوني ، دوار و گريز از مركز تقسيم مي شوند . كار كمپرسورها ، ايجاد نيروي مكش لازم براي مكيدن گاز مبرّد  از اواپراتور ، متراكم كردن گاز ، و سپس فرستادن آن به كندانسور است ، كه در آن گاز به مايع تبديل مي شود . مكندگي كمپرسور ، گاز را از سمت راست فشار ضعيف به سمت فشار قوي منتقل مي كند ، و حجم گازي كه بايد متراكم شود بستگي به ميزان جابه جايي پيستون كمپرسور دارد .

وظيفة كمپرسور در سيستم تبريد تراكمي اين است كه با ايجاد اختلاف فشار لازم ، جريان مبرّد را از يك قسمت سيستم به قسمت ديگر برقرار كند . در اثر وجود همين اختلاف فشار بين سمت فشار قوي و سمت فشار ضعيف است كه مايع مبرّد از ميان شير انبساط به اواپراتور رانده مي شود . براي اينكه بخار كم فشار ، اواپراتور را ترك كند و راهي واحد تقطير شود بايد فشاري بيشتر از فشار موجود در قسمت مكش واحد تقطير داشته باشد .

كمپرسورهايي كه در تهويه مطبوع به كار مي روند برحسب ساختمان و طرزكار به انواع زير تقسيم مي شوند :

۱- تک سیلندر

۲- چند سیلندر

كمپرسورهايي كه در تهويه مطبوع به كار مي روند برحسب  روش تراكم به انواع زير تقسيم مي شوند :

۱ - پيستوني

۲دوار

۳- گريز از مركز

 

كمپرسورهاي پيستوني:

 

طراحي سيلندر در كمپرسورهاي پيستوني از نظر تعداد و نحوة آرايش سيلندرها و دوطرفه يا يك طرفه بودن آنها (پيستون دوسره يا يك سره) متفاوت است . كمپرسورهاي پيستوني را با يك سيلندر تا 16 سيلندر مي سازند و نحوة آرايش سيلندر در آنها برحسب نياز به صورتهاي جناغي ، جفت جناغي و شعاعي يا ستاره اي است

 

كمپرسورهاي دوار :

 

از آنجا كه در كمپرسورهاي دوّار نوع بسته يا هرمتيك ، كيفيت گرداندن كمپرسور به دليل يكجا بدن موتور و كمپرسور بهتر است ، امروزه آنها را ، به ويژه در ظرفيتهاي كمتر از يك تُن ، به تعداد زياد توليد مي كنند . كمپرسور بسته ، كمپرسوري است كه در آن موتور و كمپرسور هر دو درون يك محفظة‌تحت فشار جا گرفته اند ، و محور موتور و ميل لنگ كمپرسور يكپارچه است . موتور به طور دائم با مبرّد تماس دارد .

عملكرد كمپرسور دوّار مشابه با كمپرسور پيستوني است ؛ به اين ترتيب كه با متراكم ساختن گاز مبرّد اختلاف فشار لازم براي به گردش درآوردن مبرّد در سيستم را فراهم مي كند . البته نحوة تراكم گاز در كمپرسور دوّار ، اندكي متفاوت است . در اين كمپرسور عمل تراكم در اثر حركت دوراني روتور نسبت به اتاقك تراكم يا سيلندر انجام مي گيرد .

كمپرسورهاي دوّار از نظر ساختمان به دو نوع تيغه ثابت و تيغه گردان تقسيم مي شوند . قطعات متحرك كمپرسور دوّار تيغه ثابت عبارت اند از : رينگ ، بادامك و تيغة كشويي و...

 

كمپرسورهاي گريز از مركز:

 

كمپرسورهاي گريز از مركز ذاتاً ماشينهاي پُر دور هستند و بهترين گردانندة‌ آنها توربين بخار است . از آنجا كه آنها را براي دورهاي همسنگ دور بالاي توربين طراحي مي كنند ، مي توان آنها را مستقيماً كوپله كرد . جايي كه بخار پُرفشار باشد ، توبين به منزلة شيرفشار شكن عمل مي كن و بخار كم فشار خروجي از توربين مي تواند براي گرمايش يا مقاصد ديگر به كار رود . ولي در بسياري از كاربردها ، خصوصاً در ظرفيتهاي پايين ، كمپرسورها را موتورهاي برقي مي گردانند كه به جعبه دنده هاي افزاينده مجهزند . كمپرسورهاي گريز از مركز از مبرّدهاي كم فشار استفاده مي كنند و معمولاً اواپراتور و كندانسور آنها هر دو با فشار كمتر از جوّ كار مي كنند .

عمل تراكم گاز در كمپرسور گريز از مركز با نيروي گريز از مركز انجام مي گيرد . از اين رو اين كمپرسورها براي تراكم مقادير زياد گاز مبرّد و اختلاف فشارهاي كم ايدئال هستند . همچنين سيستمهاي تبريد كم دما و به خصوص آنهايي كه از هيدروكربنهاي نفتي يا هالوژنه به عنوان مبرّد استفاده مي كنند ، سازگاري بيشتري با اين كمپرسورهاي دارند .

در تأسيسات كمپرسور گريز از مركز ، اگر توربين بخار در دسترس باشد از نظر اقتصادي ترجيح دارد ، زيرا تجهيزات و نيروي كار لازم براي چنين تأسيساتي در مقايسه با آنچه براي كمپرسور گردنده با توربين گازي مشابه لازم است ، نسبتاً كوچكتر و كمتر است . دليل آن عمدتاً جمع و جوري و سبكي دستگاهها نسبت به قدرت مصرفي است . به علاوه كمپرسور گريز از مركز فقط بخش كوچكي از فضاي لازم براي تجهيزات تبريد را اشغال مي كند . واحدهاي تبريد نوع گريز از مركز در ظرفيتهاي 100 تا 2500 تُن و براي كار موتور برقي ، توربين بخار و يا موتور درونسوز توليد مي شوند .

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفدهم مرداد 1386ساعت 10:47  توسط مسعود  |